بررسی دلایل رسیدن واتس اپ به رکورد 1 میلیارد کاربر ماهیانه
چندی پیش در وبلاگ رسمی واتس اپ اعلام شد که این پیام رسان توانسته است به رکورد 1 میلیارد کاربر ماهیانه دست یابد. بر اساس اطلاعات درجشده در این پست وبلاگی، روزانه حدود 55 میلیارد پیام، 4.5 میلیارد عکس و 1 میلیارد ویدئو بین کاربران واتس اپ دستبهدست میشود.
اکنون میبینیم ایدهای ساده که در ذهن دو نفر از کارمندان یاهو شکل گرفت، بزرگترین اپلیکیشن پیامرسان جهان را خلق کرده است؛ اما چرا واتس اپ توانسته است تا این حد موفق باشد و اساسا دلایل موفقیت این پیامرسان کدام اند؟
داستان واتس اپ؛ از ابتدا تا امروز
همانطور که احتمالا میدانید، فیسبوک در سال 2014، مبلغ 19 میلیارد دلار برای خرید اپلیکیشن واتس اپ به مالکان آن پرداخت کرد و این پیامرسان رسما تحت قیومت فیسبوک قرار گرفت. برایان اکتون و یان کوم دو بنیانگذار اپلیکیشن واتس اپ هستند که پیشتر در شرکت یاهو مشغول به کار بودهاند و ایده اولیه واتس اپ در سال 2009 به ذهن یان کوم خطور کرد. او دریافته بود که آینده متعلق به اپلیکیشنهاست. دو بنیانگذار واتس اپ درحالیکه دنبال یک توسعهدهنده روس برای ساخت این اپلیکیشن بودند که نسخههای اولیه آن عملا بلااستفاده بود.

برایان اکتون در ابتدا از دوستان قدیمی خود در یاهو درخواست کرد تا مبلغ 250.000 دلار در واتس اپ سرمایهگذاری کنند و چندی بعد واتس اپ رسما متولد شد. این پیامرسان در نوامبر سال 2009 بهصورت اختصاصی برای دستگاههای آیفون منتشر شد و دو ماه بعد نیز به سیستمعامل بلک بری راه یافت. سرانجام در سال 2010، نسخه اندروید آن نیز به بازار عرضه گردید. تعداد کاربران فعال واتس اپ از 250.000 نفر در سال 2009 به 200 میلیون نفر در پایان سال 2013 رسید.
حتی بعد از تصاحب واتس اپ توسط فیسبوک، این پیامرسان توانست با افزودن قابلیتهای جدید و ارائه نسخههایی برای سیستمعاملهای ویندوز و مک، همچنان به رشد خود ادامه دهد. اکنون و در سال 2017 شاهد آن هستیم که واتس اپ جشن 1 میلیاردی خود را برگزار میکند و در کنار مسنجر فیسبوک و WeChat به یکی از بزرگترین اپلیکیشنهای پیامرسان در جهان تبدیل شده است. خب اکنون بیایید با خود فکر کنیم که چرا واتس اپ توانست تا این حد محبوب شود؟ پاسخ ساده است! این پیامرسان توانست بهخوبی هرچهتمامتر SMS را از صحنه روزگار محور کند.
رایگان و بدون تبلیغات
سیاست ابتدایی موسسان واتس اپ این بود که کاربران این اپلیکیشن بعد از یک سال استفاده از آن، باید مبلغی را بهعنوان حق استفاده پرداخت کنند و حتی این امکان نیز برای کسبوکارها وجود داشت تا بتوانند پیامهایی تبلیغاتی را به کاربران بفرستند؛ اما بعد از خریداری واتس اپ توسط فیسبوک، سیاست آن بهطورکلی تغییر کرد و اکنون نه خبری از پرداخت هزینه درازای استفاده است و نه تبلیغات آزاردهنده.
در حال حاضر، با واتس اپ میتوانید با استفاده از یک ارتباط اینترنتی و فارغ از مکانی که هستید، به دوستان و آشنایان خود پیام بدهید یا با آنها تماس بگیرید. درحالیکه این دو امکان امروزه عادی به شما میروند، اما تا چند سال پیش دو امکان انقلابی محسوب میشدند. آیا دوران کند و گران بودن پیامکها را به یاد دارید؟ واتس آپ توانست بهخوبی این خلاء را پر کند و تجربهای را به کاربران ارائه دهد که پیشتر نظیر آن در هیچ جا وجود نداشته است. دیگر در مورد محدودیتهای اس ام اس نگران نباشید. دیگر لازم نیست پیامهایتان را مختصر بنویسید. دیگر لازم نیست برای تحویل شدن پیامهایتان مدتزمان زیادی منتظر بمانید. واتس اپ اینجاست!

شما شماره تلفن خودتان هستید!
یکی از مواردی که واتس اپ را از دیگر برنامههای زمان خود متمایز میکرد، سادگی آن، عدم نیاز به ثبتنام، عدم نیاز به یوزرنیم و عدم نیاز به اضافه کردن مخاطبین بود. در واتس آپ، شما شماره تلفن خودتان هستید. در این اپلیکیشن میتوانید ببینید که چه کسانی آنلاین هستید، آیا پیامهایتان به دست دوستانتان رسیده است یا خیر، میتوانید گروه بسازید و بدون نیاز به یوزرنیم، افراد را به آن اضافه کنید. در واتس اپ، فارغ از نوع دستگاه و یا سیستمعامل، مخاطبان شما در صورت داشتن این اپلیکیش در لیست مخاطبان واتس اپ نیز ظاهر میشوند.
آیا رشد واتس اپ ادامهدار خواهد بود؟
سخت است که بخواهیم در مورد رشد واتس اپ صحبت کنیم؛ زیرا آینده این پیامرسان تا حد زیادی به تصمیمات و سیاستگذاریهای مدیران آن و ظرفیت بازار بستگی دارد. از طرفی، در مناطقی مانند شرق آسیا، پیامرسانهای وی چت و Kakao Talk بخش اعظمی از بازار را در اختیار دارند و در بازارهای مانند آمریکای شمالی (آمریکا و کانادا بهصورت خاص) Facebook Messenger و اسنپ چت دو پیامرسانی هستند که بیش از سایرین مورداستفاده قرار میگیرند. پیشبینی ما این است که رشد واتس اپ در مناطقی مانند اروپا، آمریکای جنوبی، بخشهایی از آفریقا و هند همچنان ادامهدار خواهد بود.

در ایران نیز کاربران واتس اپ کم نیستند و بر اساس برخی آمارها، حدود 15 میلیون ایرانی از این اپلیکیشن پیامرسان استفاده میکنند. مناطق درحالتوسعه ازجمله مکانهایی هستند که واتس اپ میتواند رشد بسیار خوبی را در آنجا برای خود متصور باشد. البته در برخی بازارها مانند چین و کره باید گفت که واتس اپ، قافیه را به رقبایی مانند WeChat و Kakao باخته است و به نظر نمیرسد که کاربران آمریکایی نیز تمایلی به مهاجرت از مسنجر فیسبوک و اسنپ چت داشته باشند.
فیسبوک در سالیان اخیر سیاستهای خود برای واتس آپ را بر پایه شبیهکردن هرچه بیشتر آن به اسنپ چت استوار ساخته است. بهگونهای که بعد از اینستاگرام، اکنون شاهد اضافه شدن استوری به پیامرسان واتس اپ نیز هستیم؛ اما به هر نحو، تصمیمگیرندگان و سیاستگذاران واتس آپ نباید فراموش کنند که شرایطی که به رشد آنها در سالیان اخیر کمک کرده است، در حال تغییراند و آنها باید برای حفظ روند صعودی خود، به فکر اتخاذ سیاستهای جدید باشند.
پیشبینی شما در مورد آینده واتس اپ چیست؟